Tips voor inspirerend leiderschap

Inspirerend leiderschap begint bij jezelf! 10 Tips om jezelf te inspireren en je prestaties te verbeteren.

Wat is inspirerend leiderschap?
Als inspirerende leider ben je meer dan ‘alleen’ een goede manager. Je weet menselijke kwaliteiten als betrokkenheid en respect in jezelf aan te boren en aan jouw medewerkers over te brengen. Medewerkers worden uitgedaagd om zichzelf te zijn, met al hun kwaliteiten. Ook de teamgeest komt tot ontwikkeling. Het resultaat is meer committent, creativiteit en plezier in het werk.

Hoe word je een inspirerend leider?
Door jouw eigen pad van persoonlijke groei te volgen, krijg je gevoel voor wat vereist is en kun je het groeipad van je medewerkers met meer begrip volgen en begeleiden. Leer de mens in jezelf kennen en zonder omhaal in je werk te laten zien. Daarmee kun je de mens in jouw medewerkers beter herkennen en bijstaan. Jouw groei zal een uitnodiging zijn aan jouw medewerkers om zichzelf ook te laten zien. Dit is een noodzakelijke basis voor inspirerend leiderschap!

Tips om jezelf te inspireren en je prestaties te verbeteren

  1. Besteed wekelijks 1 tot 2 uur aan activiteiten die jou inspireren en energie geven. Dit kunnen zowel zakelijke als privéactiviteiten zijn (zolang het maar geen dagelijks werk is). Leg het vast in je agenda en zorg dat er niets tussen kan komen!
  2. Volg jaarlijks een opleiding of training om jezelf verder te ontwikkelen.
  3. Zoek activiteiten op waarbij je creatieve kant aan bod komt, denk aan schrijven, schilderen, filmen, koken, etc. Ook als je denkt dat dit niets voor jou is!
  4. Omgeef je met mensen die jou inspireren en waar jij van kunt leren. Zoek ze op!
  5. Geloof in je eigen handelen en in de doelen die je stelt. Als jij er niet in gelooft, hoe kan een ander dat dan.
  6. Durf jezelf te tonen zoals je bent. Begin met bewustwording: zien wanneer je beschermingslaag je gedrag stuurt. Probeer nieuw gedrag uit. Wees authentiek! Laat je gedrag niet van buitenaf bepaald worden, maar van binnenuit.
  7. Durf eens 360 graden feedback te vragen aan je omgeving. Betrek hierbij leidinggevenden, medewerkers en eventueel ook het thuisfront of familie/vrienden.
  8. Communiceer concrete doelen naar je medewerkers. Laat hen zelf de weg ernaar toe invullen. Laat los en vertrouw op de professionaliteit en het oordeel van je medewerkers.
  9. Faciliteer je medewerkers bij het groeien in hun functie en als mens, bijvoorbeeld door hen te (laten) coachen.
  10. Geef oprechte aandacht aan je medewerkers (toon belangstelling, stel vragen en luister ook naar de antwoorden!). Kom uit jezelf eens terug op iets dat een medewerker je heeft verteld.

4 reacties op “Tips voor inspirerend leiderschap

  1. Leidinggeven op zulk een manier is zalig. Maar de grootste vereiste om dit waar te maken is dat je bereid moet zijn om interesse te tonen. Zowel in jezelf (inderdaad dat respect) en in de anderen (dus ook respect).
    Eva Joos.

  2. I’m not sure where you’re getting your info, but good topic. I needs to spend some time learning much more or understanding more. Thanks for fantastic info I was looking for this Tips voor inspirerend leiderschap | EZPRIT for my mission.

  3. Zeer goed en treffend stuk, waar ik me vloeldig bij aansluit. Ik kom als zelfstandig consultant en interim-manager regelmatig serviceafdelingen tegen waar het vertrouwen in medewerkers, en daarmee helaas ook het zelfvertrouwen van deze mensen (!!), ver te zoeken is. Het aspect vertrouwen wordt door te weinig managers en directeuren gezien en begrepen. Het gevolg is een negatieve spiraal. Hoge eisen & weinig investeren in servicemedewerkers; leidt tot een lage mate van vertrouwen in de medewerkers; leidt tot veel controle; leidt tot een laag zelfbeeld bij de medewerkers; leidt tot reactiviteit & ondermaatse service. …… Leidt tot weinig vertrouwen.De schoen wringt dus bij het investeren in medewerkers. Waarin moet je als manager dan investeren? Het zit hem, volgens mij, vooral in het investeren van tijd. Tijd voor goede werving en selectie en veel tijd voor persoonlijke coaching en begeleiding . “Maar daar heb ik toch helemaal geen tijd voor” hoor je veel managers vervolgens zeggen. De afdelingsplannen, de KPI’s, de processen en het nieuw te implementeren CRM pakket zijn er namelijk ook nog. It’s all about priorities! Groet,Lambert de Haas